Věřili byste, že i malé dítě může pochopit tak komplikované jevy jako například aerodynamický vztlak či odpor vzduchu? Malého vědce si vychováte díky hračce století.
Naše země se konečně zařadila do seznamu světových měst, která dokáží využívat moderní metodiku zvanou Brick by Brick.
Netradiční vzdělávání zprostředkovává dětem informace v technických oborech pomocí legendárních skládaček lega.
Již v raném věku umožňuje cíleně rozvíjet pozitivní vztah k méně atraktivním, ale pro lidstvo mimořádně důležitým předmětem. A co je podstatné, děti toto vzdělávání hrou milují!
Cihlička po cihličce
Svět se pasuje s mnoha problémy. Jedním z nich je i nedostatek vědců a inženýrů. O matematiku, techniku a přírodní vědy je stále nízký zájem.
Právě proto byl vyvinut způsob, jak tyto oblasti nejmenším posluchačům nenuceně přiblížit a vypěstovat v nich sebevědomí při řešení různých konstruktivních úkolů.
Studium vědy a techniky pro předškoláky a školáky začíná výběrem zajímavého tématu dotýkajícího se oblasti matematiky, inženýringu a přírodních věd.
Děti si za pomoci školených lektorů a důmyslných technických plánů vypracovávají vlastní modely přístrojů, dopravních prostředků, dokonce i zvířat.
Největší radost přichází, když model mohou „zpojízdnit“ a později si s ním hrát. „Každý program je postaven na základním principu „learning by doing“, tedy na učení v procesu.
To znamená, že metodika je sestavena tak, že každé téma zahrnuje konkrétní poznatek. Lektor na začátku hodiny nejprve objasní téma a následně si děti staví a zároveň vše osvojují přímo v praxi.
Na závěr si svůj model mohou vyzkoušet. Tento proces je pro děti velmi přirozený a děti takovou zážitkovou formou získávají reálnou zkušenost,“ popisuje hlavní princip metodiky Tomáš Török, garant projektu na Slovensku.
Metodika vhodná pro všechny
Speciální hodiny jsou vedeny stylem „edutainment“, tedy hravou a zábavnou formou. Jsou vhodné stejně pro kluky i pro holky.
„Program Brick by Brick je rozdělen na dvě základní úrovně. Pro nejmenší – od 2 do 5 let, až po větší děti – od 6 až 14 let. Nejmenší posluchači průlomového studia pracují s kostkami, v rámci kterých lze probádat témata z oblastí zvířat, vesmíru, mořského života, různých pohádek a hrdinů. V případě starších posluchačů se pracuje s klasickými kostkami. Zde lze do velmi úzkých detailů rozebírat témata kolem sportu, techniky a dopravy, funkčnosti různých vynálezů, nástrojů a dopravních prostředků,“ pokračuje Tomáš Török.
Hračka století
Netradiční nástroj nevybrali tvůrci zážitkové formy vzdělávání náhodně. Z lega lze postavit model prakticky čehokoli: automobilů, vlaků, domů, hradů, zámků, zvířat, vesmírných plavidel či funkčních robotů.
Díky legu můžeme simulovat změny pohybu těles v závislosti na akci, pozorovat gravitační a třecí síly či odpor vzduchu.
Retro hračka nabízí průnik do světa zákonitostí pohybu, učení se o mechanickém a pneumatickém řízení strojů, umožňuje konstrukci věcí k nejrůznějším potřebám, učí vnímat prostor a tvar, řešit četné operace se zlomky a procenty.
V kombinaci s pečlivě propracovaným vzdělávacím programem, postupujícím krok za krokem v rámci efektivního vzdělávání, se lego ukázalo jako nejlepší možná varianta z aktuálně dostupných pomůcek.
„Lego pomáhá dítěti významně rozvíjet jeho kreativní myšlení, jemnou motoriku, prostorovou představivost, včetně pozitivního vztahu ke zdánlivě neatraktivním, avšak společensky důležitým předmětům jako je matematika a přírodní vědy,“ říká odborník v oblasti kreativního vzdělávání.
Důraz na rozvoj osobnosti
Zkušenosti ze zahraničí říkají, že metodika dokáže děti přiblížit k reálným dovednostem a ke skutečnému životu. V praxi dokáže rozproudit bohatou představivost, čímž buduje u dětí jejich vlastní sebevědomí. Z psychologického hlediska jde o další vítaný jev.
„Dítě na své úrovni objevuje a poznává, nachází zájem a přibližuje se k reálnému životu, čímž nahrazuje teoretické a izolované poznatky. Víme, že děti se snáze učí hrou, a proto si u nás vše osvojují přes zážitek, a tím zároveň rozvíjíme celou osobnost dítěte,“ dodává na závěr Tomáš Török.