I při psaní platí, že každé dítě je jiné. Už v prvním roce návštěvy školy dokážete na dítěti podle jeho prvních pokusů v psaní odhadnout, zda bude krasopisec nebo bude mít se vzorným psaním problém. Psaní je jedna z nejzákladnějších a nejběžnějších lidských činností.
Přesto se metodám psaní u malých dětí věnuje jen minimální pozornost. S osvětou, jak správně držet tužku a pero, bychom měli začít už v prvních letech života děťátka.
V tomto období se totiž formuje zejména úchop, způsob jakým dítě drží tužku, jak moc tlačí na papír, jaké má jeho písmo sklon. Je dobré všímat si již odmaličky, jakým způsobem drží v rukou barvičky.
Netřeba se spoléhat na to, že si dítě samo najde způsob, jak se mu tužka či pero drží nejlépe a co mu nejvíc vyhovuje. I když si to neuvědomujeme, za mnoha problémy s psaním stojí špatný úchop, který jsme si vypěstovali v raném dětství.
Nesprávné držení psacích potřeb zaznamenáte iu dospělých, možná iu sebe. Příliš velký tlak či příliš nízko položené prsty dokáží vyčerpat ruce a odebírají písmu estetiku.
To pak vyvolává pocení, stres a velmi nepříjemné pocity při psaní a kreslení. Pokud se děti nebudou cítit už v raném věku s perem v ruce pohodlně, může to u nich vyvolat nechuť ke kreslení a psaní.
Začněte od malička
Abychom předešli špatnému úchopu, děti by měly již od tří let vědět, jak správně držet tužku v ruce. To je dnes možné také díky školním pomůckám, které mají ergonomický tvar.
Ten sám vybízí děti ke správnému úchopu. Důležitým aspektem je i respektování toho, s kterou rukou vaše dítě píše. „Předělávání“ leváka na praváka je již minulostí.
Nechte dítě využívat tu stranu, která je pro něj přirozenější. I pro leváky jsou v současnosti k dispozici na trhu různé psací pomůcky, které mu zajistí komfortní psaní a kreslení.